28 September, 2012

Udskære figur bestående af flere dele



Nu må jeg se at få vist noget på bloggen igen - det er ikke nogen hemmelighed, at her har været ret stille den sidste tid.Idag vil jeg gerne vise, hvordan an kan lave en figur der består af flere dele. Her er uglen som vi vil kigge nærmere på


Her


Og her er den hentet ind i Silhouette programmet. 



Som det ses består den af flere små dele (det er kun for syns skyld at jeg har et billlede af uglen ved siden af)

I dette her eksempel ønsker jeg, at delene skal skæres ud på forskelligt farvet karton/papir.

Group/Ungroup:
Hvis jeg markerer figuren vil du se, at alle delene hænger sammen - flytter jeg rundt med den, flytter alle delene med.  Det hedder i Silhouette-sprog, at figuren er 'Group'. Skal de skilles af, så man kan arbejde med dem, skal figuren være  'Ungroup'  Nederst i venstre hjørne kan du se disse knapper 

Markere du en  Group'ed figur, vil de røde firkanter til højre være fremhævet, de står for 'Ungroup Selected Shapes' = 'ungroup' den valgte figur.  
Og skal du 'Group' flere dele så de hænger sammen, ja så skal alle dele markeres og figuren til venstre 'Group Selected Shapes' skal benyttes. 

Men vores ugle-dele skal være Ungroup, så jeg trykker på de røde firkanter til højre. Der danner sig nu en markering omkring hver del. Tryk et tilfældigt sted med musen for at fjerne markeringerne, og så kan de enkelte dele flyttes rundt.

Nu har jeg farveopdelt de forskellige dele for at få et bedre overblik. 
Den farvet tekst er kun for brug i denne tutorial.



Der er 2 muligheder for hvordan man ønsker at skrive ud

Man kan fx bruge Cut Style 





og dette billede åbnes

Det viser hvordan maskinen vil skære den MARKEREDE figur.
Prøv at markere alle delene på én gang (Crtl+A ).  Alle delene vises med en fed rød skærelinie og begyndte du at skære nu, ja så vil maskinen skære alle delene på én gang.  
Hvis man først vil skære den brune ugle-baggrund, skal du markere alle de andre dele og trykke på No Cut. Så ser det således ud
Og nu vil kun ugle-baggrunden blive skåret ud, da det er den del, der har den fede røde streg.
Når den er skåret ud, skal du sørge for at den bliver markeret og herefter No-Cut i Cut Style vinduet.  
Nu vælges den næste gruppe, fx de orange fødder og næb. De markeres og der trykkes på Cut i Cut-style vinduet. Nu skulle billedet så således ud:
Og det er kun de markerede, det med den fede røde streg, der skæres ud.
Det samme gentages for hver 'farvegruppe' 

En anden mulighed er simpelt hen at flytte de dele man IKKE ønsker at skære ud, væk fra arbejdsområdet. Først har jeg dog Group hver farve som beskrevet ovenfor. Efter flytningen af delene, ser billedet således ud:

De dele der ligger uden for måtten, vil ikke blive skåret ud - uanset hvordan de ser ud i Cut-Style. Kun det på måtten bliver skåret. Som du kan se har jeg gjort måtten mere gennemsigtig. Det er en god ting, for at se hvor jeg skal placere mit papir, hvis jeg vil skære på et lille stykke papir. Vælg Page Tools vinduet 
og herefter kan du selv vælge hvor tydelig den skal være med
Herefter flyttes der runde med de enkelte dele, såfremt jeg ønsker at skive dem ud enkeltvis. 

Jeg kunne også have valgt at flere eller alle farvegruppe skæres ud på én gang. Så placeres de alle på måtten.. Så kan jeg på den gennemsigtige måtte på skærmen se, hvor stort mit papir skal være og hvor det skal ligge.  Den fremgangsmåde kan jeg god selve lide at bruge. Det kræver dog at jeg har tungen lige i munden, for at papir er i den rette størrelse og dækker figuren, og at det ligger det rigtige sted på skæremåtten.

Når alle dele er skåret ud, skal de såmænd bare samles. At skære ud i flere del og lime dem sammen lagsvis, giver en rigtig fin ugle. 



3 comments:

Rafns hjørne said...

Tak for dine fine instruktioner på dansk, det er vi mange der er rigtig glade for - håber du fortsætter med at lave disse tutoriels, som jo eferhånden er blevet et dansk ord i scrapverdenen ;)

momse said...

1000 tak for den fine vejledning, det er lige sådan en jeg har efterlyst:-D

Charlotte Ravn said...

Hvor er det altså bare fedt, at du gider lave disse tutorials! Gode tutter kan man jo aldrig få for mange af og jeg ved der er rigtigt mange der sætter pris på, at det er på dansk! :)
Fortsat god søndag!